– Tego szukasz? – zapytał ktoś półgłosem.
Pasza ujrzał Konrada, który trzymał w dłoni
jego własny sztylet.
–
Ani drgnij –
syknął korsarz i chwycił Medorę za rękę. – Przez okno i na okręt, lina już przygotowana – zakomenderował, po czym oboje zniknęli za parapetem.
Pasza Zeid stał przez chwilę zupełnie zaskoczony. Kiedy zrozumiał, co się stało, podbiegł do wielkiego gongu i weń uderzył. Wnet cały pałac poderwał się na nogi.
Instrumentu tego używano tylko w czasie napaści lub pożaru. Jednak zanim słudzy i&nbżołnierze zrozumieli, co się stało, Konrad i Medora byli już daleko, poza ich zasięgiem Pasza wciąż krzyczał i uderzał w gong. Przestał dopiero gdy usłyszał huk armatnich wystrzałów. To korsarski okręt wypalił z dział, żeby uczcić powrót swego dowódcy i jego ukochanej.
(...)
Tadeusz Rybicki, fragment bajki Korsarz z książki pod tym samym tytułem, Studio Blok, Warszawa 2020.
Książka przybliża dzieło baletowe p.t. Korsarz. Jest to awanturnicza opowieść rodem z bliskowschodnich pałaców: piękna Greczynka Medora nie godzi się na turecką niewolę, nawet na dworze władcy. Kocha wolność i korsarza Konrada – z wzajemnością. Czy ich miłość pokona piętrzące się przeszkody – straże paszy, bunt piratów i sieć pałacowych intryg? Przeczytajcie.
Dzięki książce poznasz:
- bajkę napisaną na podstawie libretta,
- lekki esej opowiadający o dziele baletowym, epoce i jej zwyczajach,
- choreograf Joseph Mezilier i kompozytor Adolph Adam są przedstawieni w notach o twórcach baletu,
- słowniczek pojęć baletowych,
- tablice edukacyjne prezentują rangi w balecie i jego gwiazdy.